Kategorier
Vardag

Varning för mobilt bredband från Tele2

Efter nu tio dagars ytterligare seg hastighet på bredbandet, från Tele2. Varav fyra dagar helt utan uppkoppling. Samt ytterligare samtal till support som inte ”kan” hjälpa mig, vill jag nu utfärda en varning till er, allmänheten, så inte ni går på samma nit.

När jag köper/jämför bredband brukar jag, för att jämföra, beräkna kostnad per Mbit. Till exempel Tele2:s XL-abonnemang, med en maxhastighet på 80 Mbit, kostar 349 kronor, vilket blir 4,36 kr/Mbit. Detta brukar ge en bra indikation på vad man får för pengarna. Man kan även göra samma beräkning på nerhastigheten om man anser den är viktig. Men jag har insett, i alla fall när det kommer till mobilt bredband, att man ska räkna på den absolut lägsta godkända hastigheten.

Varför ska man då beräkna på denna hastighet. Jo, för att till skillnad från t.ex. ADSL-abonnemang så har de en väldigt låg nedre gräns för godkänd hastighet. Normalhastigheten påstår de ligga på 20-40 Mbit. Vilket egentligen redan är låg eftersom den bara är mellan 25-50 % av maxhastigheten Man kan också tro att det är den lägsta hastigheten, för så marknadsförs andra bredbandsabonnemang. Till exempel. Teila Bredband 60 har en hastighet på 30-60 Mbit. Det vill säga under 30 Mbit så är det inte godkänt. Men så är det inte på mobila bredband. För nedre gränsen för Tele2: mobila bredband är endast 5 Mbit. Och är det inte under gränsen på 5 Mbit så ”kan de inte hjälpa” (skiter de i) om det går långsamt. Räknar man på denna lägsta gräns, det vill säga 5 Mbit, blir det istället en kostnad på 69,8 kr/Mbit.

Att köpa ett abonnemang med en maxhastighet 80 Mbit, fast med en medelhastighet på 25-50 %, fast med bara en ”garanti” på 5 Mbit, alltså dryga 6 % av den hastighet man tror man köpt, är inte ett bra köp. Så jag uppmanar er att låta bli.

Man skulle kunna göra en liknelse med att Tele2:s supersnabba mobila bredband är som en Ferrari med mopedmotor i.

Kategorier
Vardag

Äventyret forstätter…

Efter ytterligare ett samtal på cirka en timme med Tele2-supporten, så får jag snällt be om att få återkomma i morgon igen. De kunde inte skicka ut ny utrustning riktigt än. Trots att fel är bekräftat enligt deras checklista. Men i morgon skulle det nog kanske gå bra.

Efter att, under detta samtal, ha startat om och reset:at, samt ändrat diverse inställningar i routern ett flertal gånger. Bytt ut alla nätverkssladdar. Startat om alla anslutna datorer. Och där i mellan mätt upp hastigheten på både Speedtest.net och Bredbandskollen mellan alla steg och bara fått en hastighet mellan 0,2 till 1,9 Mbit/s, kunde felet ändå inte fastslås riktigt än…

Hastigheten måste vara konstant under 5 Mbit/s innan de kunde konstatera att det var fel. Och eftersom jag stundvis ibland kan få ”rätt hastighet”, d.v.s. över 5 Mbit/s, så kunde det inte konstateras idag. Men i morgon kanske… Suck!

 

Kategorier
Vardag

Har fått tillbaka mitt internet… eller?

Efter 7 samtal och cirka 4 timmar i kö- och samtalstid, fick jag till slut tillbaka hastigheten på min internetanslutning. Teknikern verkade ha glömt att starta om min anslutning…

Men lyckan skulle inte vara långvarig. Strax efter jag lagt på luren med Tele2:s support, så rasade hastigheten från 55 Mbit/s till knappt 1 Mbit/s. Blir så trött. Blir nog ett nytt samtal till supporten i morgon igen. Suck!

Kategorier
Vardag

Väntans tider…

Efter två samtal till supporten, på Tele2, fick jag reda på att jag var tvungen att ha routern strömlös i minst tre timmar innan uppdateringen till den nya hastigheten skulle slå in. Suck!

Nu är det bara två timmar kvar tills det ska undersökas om det fungerar.

Uppdatering
Efter testat att ansluta min router igen efter fyra timmar och åtta timmar fungerar fortfarande inte mitt Internet. Suck! Blir nya samtal med supporten idag och mer väntan…

Kategorier
Vardag

Var ett tag nöjd…

Hade nästan kommit till ro med att helgen skulle bli utan ett ”riktigt” internet, efter lördagens besked. Men så idag runt klockan 15 så ringer det en kille från Tele2:s support. ”Tjena. vi har fixat din felanmälan nu. Så det enda du behöver göra är att starta om routern.” Åh så bra! Lycka! Får i alla fall söndag kväll med riktig hastighet. Nu var jag en nöjd Tele2-kund. För de skulle ju egentligen inte åtgärda det för än på måndag.

När jag kom hem från mässan var det första jag gjorde var att starta om routern – inget hände. Gjorde en fabriksåterställning – inget hände. Gjorde routern strömlös ett par minuter – inget hände. Startade om det igen – inget hände. Gjorde en reset – inget hände.

Suck. Får bli ytterligare ett samtal till Tele2:s support i morgon igen. Missnöjd Tele2-kund igen.