Kategorier
Politik

SVT är medskyldig till upphovsrättsbrott

svt-medskylldig-upphovsrattsbrott

På SVT Nyheter kan man idag läsa att SVT stödjer blockering av Pirate Bay. Bolagen Universal Music, Warner Music och Sony Music tillsammans med Nordisk Film och Svensk Filmindustri har nyligen gjort en stämningsansökan mot internetleverantören Bredbandsbolaget för att de inte vill blockera sajterna Pirate Bay och Swefilmer. Detta vansinne har nu även TV-bolagen SVT, TV4-Gruppen, MTG TV, SBS Discovery och C More ställt sig bakom.

Denna stämning är detsamma som att stämma Transportstyrelsen för att t.ex. folk kör för fort på våra vägar, eller Posten för att knark skickas i brev och paket till och från människor genom Sverige. 

Mediebolagen är medskyldiga till medhjälp till upphovsrättsbrott

SVT och alla mediebolag, som är med på denna stämning, är lika medskyldiga till medhjälp till upphovsrättsbrott, som de som tillhandahåller ”olagliga” streaming-alternativ. Detta anser i alla fall jag. Mediebolagen gör inte tillräckligt för att tillgodose sina kunders behov. I stället vill de förstöra internet och nätneutraliteten för att rädda sin gammal omoderna affärsmodell och vansinnig upphovsrätt som gör inskränkningar på yttrandefriheten och medborgerliga fri- och rättigheter.

Serien Game of Thrones (GoT), som är en av världens mest populära serier, är ett exempel på hur dålig mediebolagens affärsmodell är. Denna serie går(gick) i SVT, men SVT har meddelat att de inte längre ska köpa in populära serier på grund av att det inte är lönsamt. Varje säsong av GoT måste nämligen cirkulera i de stora betalkanalerna (Viasat eller Canal+) minst 3 gånger och komma ut på DVD innan det får sändas i public service, det vill säga SVT. Detta för att bolagen vill kräma ur så mycket pengar i varje instans som möjligt. Och sett ur ett företagsperspektiv så är ju inte detta fel. Men det är inte rätt heller. För det är inte vad kunden vill ha.

För problemet är ju det att detta är inte vad deras kunder vill, d.v.s tittarna. De vill se serien, eller filmen, direkt. De vill inte vänta på alla pengasnurror ska ha snurrat färdigt. De som konsumerar film, serier och musik gör det gärna och betalar gärna för det, men de vill ha tillgång till det direkt.

HBO har sett att de har totalt tjänat mer på försäljningen av Game of Thrones just på grund av  fler kan se serien via de ”illegala” streamingtjänsterna och Pirate Bay. För sen har de köpt DVD-boxarna för att få kvalitet. HBO har till och med tackat tjänsterna för spridningen.

Bra streamingtjänster efterfrågas

Netflix är en betaltjänst som har närmare 40 miljoner kunder runt om i världen. Netflix är rätt bra, tycker jag, för att deras utbud är brett i både film och serier. Men för ett tag sen förlorade Netflix närmare 2000 titlar för att produktionsbolaget ville ha en egen tjänst. Kunden måste nu betala en ny aktör för ett smalare utbud. Detta vill inte kunden.

Anledningen till att Pirate Bay och Swefilmer är bra tjänster, är för att där finns allt samlat på ett och samma ställe. Kunden behöver inte leta på fler ställen för att kunna få se det den vill se. Kunden behöver inte vänta.

Missnöjd streamingkund

Jag har idag till tre olika lagliga streamingtjänster. HBO för att nästan enbart kunna se Game of Thrones, Netflix för House of cards och Orange is the new black, och Viaplay för där finns lite nyare utbud av filmer. Denna lösning är jag inte alls nöjd med. Jag är egentligen en missnöjd kund. För jag måste leta för mycket för att hitta det jag vill se, och för det finns fler filmer och serier som jag vill följa, men som ingen av dessa tjänster har. Detta för att produktionsbolagens affärsmodell inte tillåter det. Lösningen blir då att jag får helt enkelt använda mig av alternativa lösningar för streaming. För jag vill inte vänta!

Jag tror att produktionsbolagen skulle tjäna mer på att ha sitt utbud spritt på fler tjänster, istället för egna tjänster med smala utbud. Ju enklare kunden får tillgång till det, med bra kvalitet, ju mer pengar kommer bolagen tjäna.

Kategorier
Vardag

Äventyret forstätter…

Efter ytterligare ett samtal på cirka en timme med Tele2-supporten, så får jag snällt be om att få återkomma i morgon igen. De kunde inte skicka ut ny utrustning riktigt än. Trots att fel är bekräftat enligt deras checklista. Men i morgon skulle det nog kanske gå bra.

Efter att, under detta samtal, ha startat om och reset:at, samt ändrat diverse inställningar i routern ett flertal gånger. Bytt ut alla nätverkssladdar. Startat om alla anslutna datorer. Och där i mellan mätt upp hastigheten på både Speedtest.net och Bredbandskollen mellan alla steg och bara fått en hastighet mellan 0,2 till 1,9 Mbit/s, kunde felet ändå inte fastslås riktigt än…

Hastigheten måste vara konstant under 5 Mbit/s innan de kunde konstatera att det var fel. Och eftersom jag stundvis ibland kan få ”rätt hastighet”, d.v.s. över 5 Mbit/s, så kunde det inte konstateras idag. Men i morgon kanske… Suck!

 

Kategorier
Vardag

Har fått tillbaka mitt internet… eller?

Efter 7 samtal och cirka 4 timmar i kö- och samtalstid, fick jag till slut tillbaka hastigheten på min internetanslutning. Teknikern verkade ha glömt att starta om min anslutning…

Men lyckan skulle inte vara långvarig. Strax efter jag lagt på luren med Tele2:s support, så rasade hastigheten från 55 Mbit/s till knappt 1 Mbit/s. Blir så trött. Blir nog ett nytt samtal till supporten i morgon igen. Suck!

Kategorier
Vardag

Väntans tider…

Efter två samtal till supporten, på Tele2, fick jag reda på att jag var tvungen att ha routern strömlös i minst tre timmar innan uppdateringen till den nya hastigheten skulle slå in. Suck!

Nu är det bara två timmar kvar tills det ska undersökas om det fungerar.

Uppdatering
Efter testat att ansluta min router igen efter fyra timmar och åtta timmar fungerar fortfarande inte mitt Internet. Suck! Blir nya samtal med supporten idag och mer väntan…

Kategorier
Vardag

Var ett tag nöjd…

Hade nästan kommit till ro med att helgen skulle bli utan ett ”riktigt” internet, efter lördagens besked. Men så idag runt klockan 15 så ringer det en kille från Tele2:s support. ”Tjena. vi har fixat din felanmälan nu. Så det enda du behöver göra är att starta om routern.” Åh så bra! Lycka! Får i alla fall söndag kväll med riktig hastighet. Nu var jag en nöjd Tele2-kund. För de skulle ju egentligen inte åtgärda det för än på måndag.

När jag kom hem från mässan var det första jag gjorde var att starta om routern – inget hände. Gjorde en fabriksåterställning – inget hände. Gjorde routern strömlös ett par minuter – inget hände. Startade om det igen – inget hände. Gjorde en reset – inget hände.

Suck. Får bli ytterligare ett samtal till Tele2:s support i morgon igen. Missnöjd Tele2-kund igen.