Kategorier
Vardag

Äventyret forstätter…

Efter ytterligare ett samtal på cirka en timme med Tele2-supporten, så får jag snällt be om att få återkomma i morgon igen. De kunde inte skicka ut ny utrustning riktigt än. Trots att fel är bekräftat enligt deras checklista. Men i morgon skulle det nog kanske gå bra.

Efter att, under detta samtal, ha startat om och reset:at, samt ändrat diverse inställningar i routern ett flertal gånger. Bytt ut alla nätverkssladdar. Startat om alla anslutna datorer. Och där i mellan mätt upp hastigheten på både Speedtest.net och Bredbandskollen mellan alla steg och bara fått en hastighet mellan 0,2 till 1,9 Mbit/s, kunde felet ändå inte fastslås riktigt än…

Hastigheten måste vara konstant under 5 Mbit/s innan de kunde konstatera att det var fel. Och eftersom jag stundvis ibland kan få “rätt hastighet”, d.v.s. över 5 Mbit/s, så kunde det inte konstateras idag. Men i morgon kanske… Suck!

 

Kategorier
Vardag

Har fått tillbaka mitt internet… eller?

Efter 7 samtal och cirka 4 timmar i kö- och samtalstid, fick jag till slut tillbaka hastigheten på min internetanslutning. Teknikern verkade ha glömt att starta om min anslutning…

Men lyckan skulle inte vara långvarig. Strax efter jag lagt på luren med Tele2:s support, så rasade hastigheten från 55 Mbit/s till knappt 1 Mbit/s. Blir så trött. Blir nog ett nytt samtal till supporten i morgon igen. Suck!

Kategorier
Vardag

Väntans tider…

Efter två samtal till supporten, på Tele2, fick jag reda på att jag var tvungen att ha routern strömlös i minst tre timmar innan uppdateringen till den nya hastigheten skulle slå in. Suck!

Nu är det bara två timmar kvar tills det ska undersökas om det fungerar.

Uppdatering
Efter testat att ansluta min router igen efter fyra timmar och åtta timmar fungerar fortfarande inte mitt Internet. Suck! Blir nya samtal med supporten idag och mer väntan…

Kategorier
Vardag

Var ett tag nöjd…

Hade nästan kommit till ro med att helgen skulle bli utan ett “riktigt” internet, efter lördagens besked. Men så idag runt klockan 15 så ringer det en kille från Tele2:s support. “Tjena. vi har fixat din felanmälan nu. Så det enda du behöver göra är att starta om routern.” Åh så bra! Lycka! Får i alla fall söndag kväll med riktig hastighet. Nu var jag en nöjd Tele2-kund. För de skulle ju egentligen inte åtgärda det för än på måndag.

När jag kom hem från mässan var det första jag gjorde var att starta om routern – inget hände. Gjorde en fabriksåterställning – inget hände. Gjorde routern strömlös ett par minuter – inget hände. Startade om det igen – inget hände. Gjorde en reset – inget hände.

Suck. Får bli ytterligare ett samtal till Tele2:s support i morgon igen. Missnöjd Tele2-kund igen.

 

Kategorier
Vardag

Oooooh så segt…

Det var länge sedan man satt med så här slö hastighet på Internet. Tack vare Netflix maxade jag min trafikgräns på 30 Gb i torsdags. Igår eftermiddag ringde jag supporten på Tele2 för att uppgradera mitt abonnemang, så jag inte skulle klättra på väggarna under helgen. “Det går bra. Det kommer igång om en timme.” sa tjejen i supporten.

I morse hade det inte kommit igång, så ett nytt samtal till supporten fick göras. “Ja det är uppgraderat. Men inte i ditt modem. Det måste göras manuellt och de som gör det jobbar inte på helgen.”

Nu sitter jag och försöker få hem drivrutiner med en hastighet på max 0,2 Mbit… Ooooh så segt det går.