Full rulle i juli månad

Team Dalsland på Vänersborgsfestivalen
Team Dalsland var på Vänersborgsfestivalen och bjöd på after work för sina sponsorer.

Juli månad var verkligen fullspäckad. Hjälten Snowden fick äntligen asyl, av USA:s fiende nr.1 – Ryssland. USA har även dömt hjälten Manning till fängelse för sina sanningsavslöjanden. EU och alla övriga demokratiska länder är verkligen fega som inte vågar stå upp för demokratin, när enskilda individer riskerar allt för att visa upp sanningen.

På jobbet har det hänt en del med. Det stora projektet den senaste tiden har varit Team Dalsland, där vi på Bozzanova har varit drivande som projektledare och administratörer för hemsida och sociala medier. Jag själv har, byggt kampanjsajt, gästbloggat och varit modellfotograf. Innan semestern fick jag även smyglanserat den nya Green Factory-sajten.

Jag har även bloggat om när Team Dalsland var hos oss på Fotoskjut, hur man skiver på sin blogg, hur man snyggar till sitt sökresultat med avancerade utdrag, en varning för premiumteman, hur man blir en författare med Google+, samt att WordPress kommer med nya versioner under hösten.

Varning för mobilt bredband från Tele2

Efter nu tio dagars ytterligare seg hastighet på bredbandet, från Tele2. Varav fyra dagar helt utan uppkoppling. Samt ytterligare samtal till support som inte ”kan” hjälpa mig, vill jag nu utfärda en varning till er, allmänheten, så inte ni går på samma nit.

När jag köper/jämför bredband brukar jag, för att jämföra, beräkna kostnad per Mbit. Till exempel Tele2:s XL-abonnemang, med en maxhastighet på 80 Mbit, kostar 349 kronor, vilket blir 4,36 kr/Mbit. Detta brukar ge en bra indikation på vad man får för pengarna. Man kan även göra samma beräkning på nerhastigheten om man anser den är viktig. Men jag har insett, i alla fall när det kommer till mobilt bredband, att man ska räkna på den absolut lägsta godkända hastigheten.

Varför ska man då beräkna på denna hastighet. Jo, för att till skillnad från t.ex. ADSL-abonnemang så har de en väldigt låg nedre gräns för godkänd hastighet. Normalhastigheten påstår de ligga på 20-40 Mbit. Vilket egentligen redan är låg eftersom den bara är mellan 25-50 % av maxhastigheten Man kan också tro att det är den lägsta hastigheten, för så marknadsförs andra bredbandsabonnemang. Till exempel. Teila Bredband 60 har en hastighet på 30-60 Mbit. Det vill säga under 30 Mbit så är det inte godkänt. Men så är det inte på mobila bredband. För nedre gränsen för Tele2: mobila bredband är endast 5 Mbit. Och är det inte under gränsen på 5 Mbit så ”kan de inte hjälpa” (skiter de i) om det går långsamt. Räknar man på denna lägsta gräns, det vill säga 5 Mbit, blir det istället en kostnad på 69,8 kr/Mbit.

Att köpa ett abonnemang med en maxhastighet 80 Mbit, fast med en medelhastighet på 25-50 %, fast med bara en ”garanti” på 5 Mbit, alltså dryga 6 % av den hastighet man tror man köpt, är inte ett bra köp. Så jag uppmanar er att låta bli.

Man skulle kunna göra en liknelse med att Tele2:s supersnabba mobila bredband är som en Ferrari med mopedmotor i.

Äventyret forstätter…

Efter ytterligare ett samtal på cirka en timme med Tele2-supporten, så får jag snällt be om att få återkomma i morgon igen. De kunde inte skicka ut ny utrustning riktigt än. Trots att fel är bekräftat enligt deras checklista. Men i morgon skulle det nog kanske gå bra.

Efter att, under detta samtal, ha startat om och reset:at, samt ändrat diverse inställningar i routern ett flertal gånger. Bytt ut alla nätverkssladdar. Startat om alla anslutna datorer. Och där i mellan mätt upp hastigheten på både Speedtest.net och Bredbandskollen mellan alla steg och bara fått en hastighet mellan 0,2 till 1,9 Mbit/s, kunde felet ändå inte fastslås riktigt än…

Hastigheten måste vara konstant under 5 Mbit/s innan de kunde konstatera att det var fel. Och eftersom jag stundvis ibland kan få ”rätt hastighet”, d.v.s. över 5 Mbit/s, så kunde det inte konstateras idag. Men i morgon kanske… Suck!

 

Har fått tillbaka mitt internet… eller?

Efter 7 samtal och cirka 4 timmar i kö- och samtalstid, fick jag till slut tillbaka hastigheten på min internetanslutning. Teknikern verkade ha glömt att starta om min anslutning…

Men lyckan skulle inte vara långvarig. Strax efter jag lagt på luren med Tele2:s support, så rasade hastigheten från 55 Mbit/s till knappt 1 Mbit/s. Blir så trött. Blir nog ett nytt samtal till supporten i morgon igen. Suck!