Efter nu tio dagars ytterligare seg hastighet på bredbandet, från Tele2. Varav fyra dagar helt utan uppkoppling. Samt ytterligare samtal till support som inte ”kan” hjälpa mig, vill jag nu utfärda en varning till er, allmänheten, så inte ni går på samma nit.
När jag köper/jämför bredband brukar jag, för att jämföra, beräkna kostnad per Mbit. Till exempel Tele2:s XL-abonnemang, med en maxhastighet på 80 Mbit, kostar 349 kronor, vilket blir 4,36 kr/Mbit. Detta brukar ge en bra indikation på vad man får för pengarna. Man kan även göra samma beräkning på nerhastigheten om man anser den är viktig. Men jag har insett, i alla fall när det kommer till mobilt bredband, att man ska räkna på den absolut lägsta godkända hastigheten.
Varför ska man då beräkna på denna hastighet. Jo, för att till skillnad från t.ex. ADSL-abonnemang så har de en väldigt låg nedre gräns för godkänd hastighet. Normalhastigheten påstår de ligga på 20-40 Mbit. Vilket egentligen redan är låg eftersom den bara är mellan 25-50 % av maxhastigheten Man kan också tro att det är den lägsta hastigheten, för så marknadsförs andra bredbandsabonnemang. Till exempel. Teila Bredband 60 har en hastighet på 30-60 Mbit. Det vill säga under 30 Mbit så är det inte godkänt. Men så är det inte på mobila bredband. För nedre gränsen för Tele2: mobila bredband är endast 5 Mbit. Och är det inte under gränsen på 5 Mbit så ”kan de inte hjälpa” (skiter de i) om det går långsamt. Räknar man på denna lägsta gräns, det vill säga 5 Mbit, blir det istället en kostnad på 69,8 kr/Mbit.
Att köpa ett abonnemang med en maxhastighet 80 Mbit, fast med en medelhastighet på 25-50 %, fast med bara en ”garanti” på 5 Mbit, alltså dryga 6 % av den hastighet man tror man köpt, är inte ett bra köp. Så jag uppmanar er att låta bli.
Man skulle kunna göra en liknelse med att Tele2:s supersnabba mobila bredband är som en Ferrari med mopedmotor i.
Ett svar på ”Varning för mobilt bredband från Tele2”
Hej,
Det var tråkigt att läsa att ni inte fått hjälp. Jag vill gärna se över ditt abonnemang och se om det finns något jag kan göra. Jag kan även se över hur det ser ut med master i området du befinner dig i. Maila mig personnummer, kundnummer eller telefonnummer till det Mobila Bredbandet på mailadressen nedan.
Med vänliga hälsningar
Lovisa Forslund, Tele2
lovisa.forslund@tele2.com